Przy nawierzchniach zlodowaciałych współczynnik tarcia przy ślizganiu się po lodzie wynosi około 0,10, tej wartości zatem nie powinna przekraczać przechyłka w łuku na drogach publicznych. Przepisy techniczne niektórych państw dopuszczają dla łuków stosowanie mniejszych szybkości ruchu niż dla prostej, co pozwala na stosowanie w trudnych warunkach mniejszych wielkości promieni łuków. Przechyłki poprzeczne stosuje się w USA o wielkości największej dopuszczalnej 0,083 w Niemczech 0,08, a w Anglii 0,06 - 0,10. Przepisy techniczne w Związku Radzieckim przyjmują wielkość p...
Wprawdzie możliwe jest przewietrzanie zarówno z utrzymywaniem podciśnienia, jak i nadciśnienia wewnątrz nadwozia, ale jednak w samochodach stosuje się prawie wyłącznie nadciśnieniowe systemy wentylacji. Jeżeli bowiem w nadwoziu panuje nadciśnienie rzędu 2 . . .4 mm słupa wody, zabezpiecza ono bardzo skutecznie przed przedostawaniem się przez nieszczelności wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń oraz niekontrolowanych ilości powietrza mogących powodować przeciągi. Zapotrzebowanie powietrza. Jednostkowe całkowite zapotrzebowanie świeżego powietrza (wp) na każdą osobę...
Kiedy dysponuje się jedynie źródłem ciepła o niewielkiej wydajnosci, przeważnie stosuje się urządzenie do podgrzewania mieszaniny powietrza świeżego i krążącego wewnątrz nadwozia. Tylko w przestarzałych już samochodach spotyka się jeszcze urządzenia podgrzewające wyłącznie powietrze krążące w nadwoziu, przy czym wymiana powietrza odbywa się zwykle przez nieszczelności, w sposób zupełnie niekontrolowany. Straty cieplne nadwozia. W stosunkowo niskiej temperaturze otoczenia odpowiednią temperaturę we wnętrzu nadwozia utrzymać można tylko przez ciągłe dos...