Ogrzewanie przy użyciu grzejników powietrza krążącego wewnątrz nadwozia
Najprostsze rozwiązanie stanowi ogrzewanie przy użyciu grzejników powietrza krążącego wewnątrz nadwozia, stosowane np. w autobusach SCANIA VABIS lub FIAT 642. Z uwagi na liczne wady, jak: brak wymuszonego obiegu powietrza, brak możliwości nawiewu na przednie szyby, mała wydajność cieplna, niehigieniczność (osadzanie się pyłu i zanieczyszczeń na użebrowaniu grzejników), nierownomierny rozkład temperatur w nadwoziu i inne, urządzenia tego rodzaju wychodzą jednak szybko z użycia. Bardzo prosty sposób ogrzewania niewielkiego wnętrza nadwozia, stosowany w małych samochodach osobowych, polega na wykorzystywaniu powietrza nagrzewającego się podczas przepływania przez chłodnicę silnika. Układ taki może być stosowany również w przypadku samoczynnego krążenia cieczy w układzie chłodzenia silnika (obieg termosyfonowy). Ponadto w niektórych samochodach chłodnica umieszczona za silnikiem dodatkowo ogrzewa wnętrze przez promieniowanie (np. FSO Syrena). Najczęściej spotyka się jednak układy ogrzewcze wyposażone w odrębne nagrzewnice, zainstalowane wewnątrz nadwozi (przeważnie pod deską rozdzielczą) i włączone w układy chłodzenia silników równolegle z chłodnicami. Jeżeli silnik ma układ Chłodzenia 0 wymuszonym krążeniu cieczy, odpowiednią intensywność przepływu cieczy przez rdzeń nagrzewnicy zapewnia zwykle pompa wody silnika. Samoczynne krążenie wody w układzie chłodzenia silnika (obieg termosyfonowy) na ogół nie zabezpiecza wymaganej intensywności przepływu wody przez rdzeń nagrzewnicy, czyli i należytego ogrzewania nadwozia. W takich przypadkach z reguły nagrzewnicę w nadwoziu wyposaza się w specjalną pompę wody, przeważnie o regulowanej wydajności. W celu zwiększenia intensywności oddawania ciepła przez nagrzewnicę zwykle stosuje się wentylator do przetłaczania powietrza przez jej rdzeń. Aby poprawić równomierność ogrzewania wnętrza nadwozia, w dużych samochodach osobowych oraz w autobusach stosuje się odpowiednie przewody rozprowadzające. Urządzenie ogrzewcze poza ogrzewaniem wnętrza zabezpiecza przednia szybę przed zamarzaniem, dzięki kierowaniu na nią strumieni ciepłego powietrza. [podobne: renault wektor bielsko biała, moto gratka poznań, auto idea otomoto ]