September 3rd, 2019
Oprócz tego, w celu złagodzenia działania siły odśrodkowej przy wjeździe pojazdu z prostej na łuk stosuje się krzywe przejściowe. Plan sytuacyjny drogi obejmuje, prócz podania osi trasy, również wiele szczegółów oznaczeniu zasadniczym dla zadań eksploatacyjnych trasy. Rozróżniamy plany orientacyjne trasy (załączniki do projektu wstępnego drogi) oraz plany sytuacyjne, bardziej szczegółowe, załączane do projektu techniczno-roboczego. Plany orientacyjne wykonuje się w skali 1 : 25000 lub też w skali 1 : 50000. Dla odcinków trudniejszych plany orientacyjne wykonuje się w skali 1 : 10000. Read the rest of this entry »
Comments Off
September 3rd, 2019
Skręt pojazdów na gąsienicach. Pojazdy samochodowe na gąsienicach są zaopatrzone w mechanizmy do skrętu oparte na zasadzie regulowania momentów skrętu, przekazywanych na koła napędne gąsienic. Skręt ciągnika gąsienicowego powstaje w wyniku przyhamowywania osi pozostającej w miejscu podczas skrętu. Przy tym oś wykonująca obrót obraca się ze stałą szybkością kątową. W ten sposób skręt ciągnika gąsienicowego odbywa się przez zatrzymanie gąsienicy, stającej się środkiem obrotu. Read the rest of this entry »
Comments Off
September 3rd, 2019
Bezpieczne poruszanie się samochodów w łuku poziomym jest możliwe tylko dla łuków o odpowiednio dużych promieniach. Zapewnienie bezpieczeństwa ruchu w łukach o promieniach małych jest możliwe w przypadku zastosowania odpowiednich urządzeń. Do takich urządzeń należą: a) jednostronne przechyłki nawierzchni w łuku, b) poszerzenie nawierzchni, c) krzywe przejściowe. Przechyłki łuków poziomych urządza się w celu zmniejszenia działania na pojazd siły odśrodkowej. Jest to ważne, zwłaszcza dla pojazdów poruszających się po zewnętrznej połowie nawierzchni w łuku, mającej normalne pochylenie poprzeczne na zewnątrz łuku (a więc pogarszające warunki ruchu). Read the rest of this entry »
Comments Off
September 3rd, 2019
Doświadczenia wykazują, że ruch konny znosi przechyłki do 0,06. W związku z tym do tej właśnie wielkości powinno się ograniczyć stosowanie przechyłek poprzecznych w łuku. Wielkość siły odśrodkowej przy ruchu konnym nie osiąga znacznych wielkości (mała szybkość ruchu), z tego powodu przy nawierzchni śliskiej następuje zsuwanie się pojazdów konnych w kierunku poprzecznym. Przy ruchu pojazdów konnych o wysoko położonym środku ciężkości na większych przechyłkach może nastąpić również wywrócenie się pojazdu. Przechyłki poprzeczne o silnym pochyleniu nawierzchni powodują znaczne podniesienie zewnętrznej krawędzi nawierzchni drogi w stosunku do jej wysokości na prostej. Read the rest of this entry »
Comments Off