Wskazniki wytrzymalosciowe tworzyw sztucznych
Wskaźniki wytrzymałościowe tworzyw sztucznych są na ogól znacznie gorsze, niż blachy stalowej. Tworzywa sztuczne wykazują ponadto skłonność do trwałego odkształcania się (pod obciążeniami trwałymi) i małą odporność na ścieranie. W niskich i wysokich temperaturach własności wytrzymałościowe tworzyw przeważnie jeszcze bardziej się pogarszają, co stanowi istotną niedogodność, gdy chodzi o pojazdy eksploatowane na obszarach podbiegunowych i podzwrotnikowych. Wspomniane czynniki sprawiają, że produkcja nadwozi z tworzyw sztucznych z niewielkimi wyjątkami ogranicza sie do małych serii. Jednocześnie obserwować można dążność do wytwarzania głównych członów nadwozi o konstrukcji mieszanej — z blachy stalowej i z tworzyw sztucznych lub z tworzyw sztucznych wzmacnianych rozmaitymi elementami metalowymi. Obecnie spotyka sie nadwozia tzw. „plastikowe ze szkieletami metalowymi lub nawet drewnianymi oraz bezszkieletowe, przeważnie z miejscowymi wzmocnieniami metalowymi. Wszystkie tworzywa sztuczne stosowane dziś w budowie samochodów, a szczególnie nadwozi, można podzielić na cztery zasadnicze odmiany : — tworzywa ze związków naturalnych, jak: fibra, odznaczająca się znaczną wytrzymałością na rozciąganie, wysoką udarnością i odpornością na działanie słabych kwasów, zasad i benzyny; niepalna i nie żarząca sie fibra stosowana jest na uszczelki, przegrody, prowadnice i łączniki przewodów elektrycznych; celuloid, dający się barwić na dowolne kolory i formować na gorąco (termoplastyczny), Odznacza się odpornością na działanie materiałów pędnych, znaczną wytrzymałością na rozciąganie i wysoką udarnością; celuloid stosowany jest na wykładziny dekoracyjne, szybki świateł sygnalizacyjnych itp.; azotan celulozy, stosowany tylko w postaci mieszaniny z innymi substancjami, nie nadaje się na odlewy wtryskowe; mieszaninę kształtuje się na gorąco, w odpowiednich formach; wyroby otrzymane tą metodą mają właściwości podobne do celuloidu; z mieszanin zawierających azotan celulozy wytwarza się np. koła kierownic; octan celulozy i octanomaślan celulozy, nadają się na odlewy wtryskowe, mają dobre właściwości meehaniczne, ładny połysk, daja się kleić i w zasadzie są niepalne; istotną ich wadą jest brak odporności na wysokie temperatury oraz skłonność do absorbowania wody ; z octanu lub octanomaślanu celulozy wyrabia Się tablice rozdzielcze, koła kierownic, uchwyty i gałki; ebonit, odznacza się odpornością na działanie kwasów i zasad, jest dobrym izolatorem elektrycznym; używany bywa do wyrobu skrzynek akumulatorowych oraz innych części elektrotechnicznych; istotne wady ebonitu tn trudne jego otrzymywanie oraz znaczna kruchość, [hasła pokrewne: oto moto gratka, raiffeisen samochody poleasingowe rawa mazowiecka, wypowiedzenie umowy oc proama ]